Appelen en peren vergelijken? Moet kunnen, dacht Apple, maar de Europese rechtbank dacht er anders over.

De zaak gaat over de logo's van Apple en Pear Technologies, die zijn logo wilde registreren in 2014 bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO).

Apple tekende protest aan tegen dit logo, ook omdat Pear Technologies producten en diensten aanbiedt die heel sterk lijken op die van Apple. EUIPO gaf Apple gelijk, maar Pear tekende beroep aan tegen die beslissing.

Een steeltje is geen blaadje

In beroep besliste EUIPO opnieuw dat Apple's klacht terecht was, mede omdat er bovenaan het logo een steeltje is afgebeeld. "Weliswaar zijn appelen en peren twee verschillende fruitsoorten, maar ze zijn toch nauw aan elkaar verwant," luidde het oordeel van 2017.

Omdat beide logo's op elkaar lijken, zouden consument Apple en Pear met elkaar kunnen verwarren, stelde de beroepsraad van EUIPO. Dit zou er zelfs toe kunnen leiden, dat consumenten Pear als evenwaardig beschouwen aan Apple, ook omdat het gebruik van fruit in een logo vrij ongewoon is in de techsector.

Een duidelijk verschil

In een recente uitspraak, verwees de Europese rechter deze argumenten naar de "fruitmand", ook omdat Pear de merknaam in het logo heeft verwerkt, zodat consumenten heel duidelijk het verschil tussen appelen en peren kunnen "lezen"!

Dit betekent dat Pear zijn logo kan behouden en dat Apple en EUIPO elk de helft van de gerechtskosten van Pear moeten betalen.